+4021 316 1033
contact[at]anisp[dot]ro

Noutăți

Propunere legislativă privind accesul la Intenet de mare viteză pe tot teritoriul României

Conform unui comunicat de presă publicat în site-ul Camerei Deputaților, primit de la domnii deputaţi George Cristian Tuţă şi Ioan Sabin Sărmaş (Grupul parlamentar al PNL), a fost depusă propunerea legislativă ”Internet pentru toată România!”


<< Deputaţii George Tuţă şi Sabin Sărmaş au depus astăzi iniţiativa legislativă prin care ”românii să aibă dreptul de a li se asigura accesul la cel puţin un serviciu funcţional de internet în bandă largă, prin intermediul unei conexiuni la punct fix”.

Ca parlamentari avem obligaţia de a crea legislaţia pentru a sprijini evoluţia economică dintr-un viitor din ce în ce mai informatizat, iar internetul să fie definit ca serviciu universal. Ne dorim astfel ca şi România să se aşeze alături de alte ţări, care sunt deja pe drumul dezvoltării oferite de această reţea globală de comunicaţii. Avem încredere că această lege, pe care au semnat-o alături de noi încă 130 de senatori şi deputaţi de la toate partidele parlamentare, va fi adoptată în cel mai scurt timp.

De ce este nevoie de o lege ca să definim internetul să fie serviciu universal? Fiind definit prin lege ca un serviciu universal, internetul va fi disponibil la viteze mari pentru toţi românii, indiferent unde locuiesc pe teritoriul ţării, pentru toate afacerile care sunt interesate de acces, dar şi pentru toate instituţiile statului. Astfel, vom face un nou pas pentru a simplifica şi transparentiza relaţia dintre stat şi cetăţeni.

Iniţiativa legislativă depusă se referă la internet la punct fix, prin fibră optică, necesar pentru evoluţia comunităţilor izolate, mare parte dintre ele defavorizate. Mai mult chiar, pandemia ne-a demonstrat că o parte dintre locurile de muncă se pot păstra dacă activitatea trece în mediul online. Obiectivul nostru final este ca prin internet să ducem o serie de servicii acolo unde nu există astăzi – învăţare online, telemedicină, comunicaţii video, plăţi electronice sau internet banking. România trebuie să se înscrie pe acest drum, dacă vrem să fim printre câştigătorii noii ere a economiei bazate pe cunoştinţe.

De asemenea, necesitatea acestei legi este dată şi de implementarea PNRR-ului, prin care se vor investi sume foarte mari pentru digitalizarea României. Da, viitorul înseamnă conexiune la internet pentru toată România.>>

Textul propunerii poate fi consultat la: https://drive.google.com/drive/folders/1vFnru98kWYO9n3HR3uHbNfjf0dhC2Xas

EXE Green Holding aderă la ANISP

Compania EXE Green Holding, reprezentată de dl. Adrian Tudor, Director Tehnic, a aderat la ANISP.

Despre companie: EXE Green Holding este o echipă tânără, inovativă și pasionată de sectorul eficientizării energetice. Activează în domenii precum Electrice / Automatizări / SCADA / BMS / Smart City și Telecomunicații. Membră a comitetului Național Român de Iluminat, firma a evoluat rapid și a devenit una dintre companiile lider de piață în ceea ce privește furnizarea de soluții de eficientizare energetică și iluminare de tip LED, oferind soluții de eficientizare energetică pentru orice domeniu de activitate și pentru orice buget.

EXE Green Holding pune pe primul loc nevoile clienților în ceea ce privește eficientizarea energetică, precum și nevoile legate de buget, pentru a oferi cele mai eficiente soluții din punct de vedere financiar. Sunt luate în considerare destinația proiectului, locul amplasării, nivelul necesar de iluminare astfel încât să poată fi selectate, cu ajutorul unor programe software dedicate, cele mai bune soluții, satisfăcând cerințele celor mai exigenți clienți.

Compania asigură atât implementarea cât și mentenanța proiectelor, având clienți diverși – de la companii mici și mijlocii până la multinaționale, conform portofoliului publicat.

ZTE Romania a devenit membru ANISP

ZTE Romania – filiala locală a ZTE, unul dintre liderii pieței de soluții și echipamente de telecomunicații la nivel mondial, a aderat la ANISP, în dorința de a-și îmbunătăți colaborarea cu mediul de afaceri precum și de a se implica – împreună cu ceilalți membri – în soluționarea problemelor cu care se confruntă ecosistemul IT&C.

Despre ZTE: Înființată în 1985 și listată la bursele de valori din Hong Kong și Shenzhen, compania s-a angajat să ofere tehnologii inovatoare și soluții integrate pentru operatori globali, guvern și întreprindere și consumatori din peste 160 de țări din întreaga lume. Servind peste un sfert din populația globală, compania este dedicată să permită conectivitatea și încrederea pentru un viitor mai bun.

ZTE are linii complete de produse end-to-end și soluții integrate în industria telecomunicațiilor. Susținută de toate seriile sale de servicii – wireless, cablu, dispozitive și servicii profesionale de telecomunicații, compania are o mare capacitate de a satisface flexibil diversele cerințe și inovații ale operatorilor globali, ale clienților guvernamentali și ale întreprinderilor.

ZTE crede în inovația tehnologică ca valoare de bază a companiei, investind peste 10% din veniturile anuale în cercetare-dezvoltare. Compania a înființat centre de cercetare și dezvoltare la nivel mondial în SUA, Suedia, China etc. și a depus cereri pentru peste 80.000 de brevete, cu peste 38.000 acordate. Începând cu 2010, ZTE a fost clasată anual în topul 5 mondial la numărul cererilor de brevete, potrivit Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale.

Având o viziune a dezvoltării echilibrate și durabile în ariile sociale, de mediu și economice, compania promovează libertatea de comunicare în întreaga lume. A încorporat inovația, convergența tehnologică și conceptul de „ecologizare” în ciclul său de viață al produsului, acoperind în mod specific cercetarea și dezvoltarea, producția, logistica și serviciul pentru clienți. De asemenea, compania se angajează și la maximizarea eficienței energetice & minimizarea emisiilor de carbon.

În calitate de membru al Pactului Global al Națiunilor Unite și al inițiativei globale de e-sustenabilitate, ZTE a publicat Raportul de durabilitate / Raportul de responsabilitate socială corporativă timp de 12 ani consecutivi începând din 2009. Conform Raportului de cercetare privind responsabilitatea socială a întreprinderilor din China 2018 emis de Academia Chineză de Științe Sociale, ZTE se clasează printre primele 100 în ceea ce privește indicele de dezvoltare socială. Mai mult, compania a fost inclusă în seria FTSE4Good Index din anul 2018.

Ziua Internaţională a Telecomunicaţiilor şi a Societăţii Informaţionale

Digital Transformation Council are plăcerea să vă invite pe 17 mai 2021, ora 10:00, la conferinţa virtuală dedicată Zilei Internaţionale a Telecomunicaţiilor şi a Societăţii Informaţionale.

Accelerarea transformării digitale în România. Pandemia COVID-19 a evidențiat urgența accelerării transformării digitale, prin impulsionarea obiectivelor Agendei Connect 2030 a ITU, fără a lăsa pe nimeni în urmă.

Transformarea digitală determină îmbunătățirea experienței fiecărui cetățean și schimbarea modului în care se fac afacerile. Aceasta cresc calitatea vieții și asigură bunăstarea, urmărind îndeplinirea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ale ONU. Factorii care determină aceste schimbări variază de la tehnologii, din ce în ce mai diverse, la noi modele de afaceri, cu scopul de a oferi servicii personalizate, încurajând reducerea consumului de hârtie şi a plăţilor cu numerar.
Toate țările ar trebui să aibă o agendă digitală națională, o politică, o strategie, o legislație sau o declarație politică care să identifice și să enumere obiectivele lor naționale în legătură cu transformarea digitală și cum să acţioneze pentru realizarea ei. Politicile naționale pot contribui la stabilirea unei viziuni clare privind infrastructura și conectivitatea naționale. Ele pot stabili principii și priorități care ajută în definirea mecanismelor de extindere a conectivității, construind în același timp protecție și garanții online pentru membrii mai vulnerabili ai societății.

Mesajul d.lui Houlin Zhao, Secretarul General ITU
„Societatea informațională este una dintre principalele linii de apărare împotriva pandemiei de COVID-19. În 2021, ITU va sărbători Ziua mondială a telecomunicațiilor și a societății informaționale pentru a uni viziunile în căutarea transformării digitale din fiecare domeniu de afaceri și din toate aspectele vieții. Am dori să auzim poveștile dvs. de succes, dar și provocările dvs., cât și lecțiile pe care le-am putea învăța pentru a ne pregăti în faţa vremurilor provocatoare ce vin.”

Participare / speakers:

CătălinMARINESCUHEAD, STRATEGY & PLANNING DIVISIONITU
VictorNEGRESCUEUROPARLAMENTARPARLAMENTUL EUROPEAN
IosifPOPAŞEF DEPARTAMENT STRATEGIE ŞI DATE STATISTICEANCOM
FlorinaTĂNASELEGAL AND CORPORATE AFFAIRS DIRECTORTELEKOM ROMANIA
AlexandruPETRESCUEx-MINISTRUMINISTERUL COMUNICAŢIILOR ŞI SOCIETĂŢII INFORMAŢIONALE
MarianMURGULEŢPREŞEDINTE C.ASNR-RADIOCOM
CodruţSĂVULESCUEXECUTIVE SOLUTION MANAGERHUAWEI
MarianVELICUCO-FONDATOR & PREȘEDINTE BOARDBENEFITO MOBILE
DanBOABEŞCo-FONDATORCITYLINK
TiberiuGÎNDUDIRECTOR EXECUTIVANISP
ElenaANTONEACFONDATOR & CEOXPATH GLOBAL
EugenSCHWAB-CHESARUVICEPREŞEDINTEPAC
NicolaeOACĂANALIST TELECOM 
IonVACIUPREŞEDINTE / MODERATORDIGITAL TRANSFORMATION COUNCIL
RoxanaONEAREDACTOR ŞEFREVISTA COMUNICAŢII MOBILE

Detalii: https://comunic.ro/ziua-int-telecom-soc-info/

Opticnet Serv a aderat la ANISP

Opticnet Serv ( https://www.opticnet.ro/ ) cu sediul în Ploiești, jud. Prahova, reprezentata de Dl. Sebastian Roman, Administrator – a devenit membru ANISP.

OpticNet este o companie IT&C înfiinţată în anul 2004 cu ocazia liberalizării pieței comunicaţiilor şi este una dintre primele companii din Romania care a lansat la începutul anului 2005 servicii de internet prin acces la bucla locală (ADSL, VDSL).

Obiectul principal de activitate: 6110 – Telecomunicatii.

Produse si servicii: Internet Business, transmisiuni de date, telefonie, hosting, cloud computing, inregistrari domenii, streaming video (live si on-demand), LIR.

Marci inregistrate: DUCADU (marca inregistrata la nivel european)

Site-uri web: opticnet.ro, ducadu.com, livestream.ro

Certificate : ISO 9001, ISO 27001

Urban Network Solutions a devenit membru ANISP

Compania Urban Network Solutions ( http://www.07internet.ro ) înregistrată în Năvodari, județul Constanța, a devenit membru ANISP.

Societatea a fost infiintata la inceputul anului 2017 (dar echipa are peste 20 ani experiență în furnizarea de rețele și servicii de comunicații electronice) și are ca principal obiect de activitate furnizarea de servicii și consultanță IT.

Urban Network Solutions administrează o rețea proprie de fibră optică subterană de peste 2000 km, aeriană de peste 10000 km și radio cu acoperire de până la 80 km față de stațiile de bază.

Tipuri de servicii :

  1. Enterprise – servicii flexibile de capacitate până la n x 10Gbs sau n x 40Gbs – Internet, transmisiuni de date, linii inchiriate, VPN;
  2. Wholesale – servicii flexibile de capacități până la n x 100Gbps – IP Transit, Linii inchiriate, MPLS, VPN, SDH or IP;
  3. Home Users – capacități până la 10Gbps în tehnologie PON;
  4. ICT – Hosting, Colocare, Cloud, Software, Security, CCTV or IP surveillance, Data Center;
  5. LIR.

Huawei România a devenit membru ANISP

Huawei România, companie marcantă atât în mediul de telecomunicații românesc cât și la nivel mondial, a devenit membră ANISP, subliniind dorința de a se implica mai mult atât în inițiativele și problemele industriei, cât și în proiecte sociale.

Despre Huawei:

Huawei este un furnizor global de infrastructură și dispozitive inteligente pentru tehnologia informației și comunicațiilor (ICT). Cu soluții integrate în patru domenii cheie – rețele de telecomunicații, IT, dispozitive inteligente și servicii cloud – ne-am angajat să aducem digitalul către fiecare persoană, casă și organizație pentru o lume complet conectată și inteligentă.

Portofoliul complet de produse, soluții și servicii Huawei este competitiv și sigur. Prin colaborarea deschisă cu partenerii ecosistemului, creăm valoare de durată pentru clienții noștri, investind în conectarea digitală a oamenilor, dezvoltarea locuințelor inteligente și a inovațiilor în organizații de toate formele și dimensiunile.

La Huawei, inovația se concentrează pe nevoile clienților. Investim foarte mult în cercetarea de bază, concentrându-ne pe descoperirile tehnologice care dezvoltă lumea constant. Fondată în 1987, Huawei este o companie privată deținută integral de angajații săi. Avem peste 194.000 de angajați la nivel global și operăm în peste 170 de țări și regiuni. În 2003, Huawei a înființat subsidiara din România, care în prezent are peste 2.100 de angajați și cooperează cu toți operatorii majori de telecomunicații.

Din momentul intrării pe piaţa din România, Huawei a contribuit semnificativ la nivel economic național prin susținerea a mii de locuri de muncă direct și indirect și printr-o contribuție la PIB de peste 200 mil. euro/an. sIndirect, compania a mai creat alte peste 4.100 de locuri de muncă în lanțul său de furnizori și continuă să își deservească atât clienții locali, având parteneriate solide cu cei patru principali operatori telecom din România, cât și clienții regionali.

De-a lungul timpului, compania a creat un ecosistem de specialiști,  prin susținerea activității și a dezvoltării profesionale continue a inginerilor români. Huawei investește între 3 și 5 miliarde de dolari anual în cercetare și inovație, iar la nivel european a contribuit la dezvoltarea a 23 de instituții de cercetare în 12 țări și este un contribuitor-cheie la procesul de digitalizare. Fiind unul dintre liderii industriei 5G, Huawei este pregătită oricând să ofere noi tehnologii pentru a facilita transformarea digitală la nivelul societății.

Huawei susţine peste 50.000 de clienţi enterprise la nivel mondial, iar în procesul de transformare digitală colaborează cu cu 228 de clienţi de pe lista Fortune Global 500. În Shenzhen, Huawei a ajutat peste 1.800 de companii să implementeze transformarea digitală în domeniile financiar, al transporturilor, producţiei, energiei electrice, educaţiei şi sănătăţii.

Ca implicare la nivel social, Huawei își concentrează eforturile în principal către susținerea educației, prin oferirea de acces la conectivitate și de cunoștințe legate de ultimele tehnologii disponibile.  Astfel, în 2020 compania a lansat un program de conectare la Internet a școlilor din zonele rurale, pentru sprijinirea educației copiilor din România și dezvoltarea abilităților digitale ale profesorilor și elevilor. Tot anul trecut, Huawei a oferit burse pentru profesori universitari. De asemenea, Huawei a venit în sprijinul celor aflați în prima linie în lupta cu pandemia prin donarea de echipamente și măști.

O parte considerabilă a eforturilor depuse de Huawei se orientează către a promova utilizarea pe scară largă a resurselor regenerabile în întreaga lume. Prin integrarea tehnologiei informației cu sistemele fotovoltaice, Huawei s-a angajat să îmbunătățească generarea de energie solară prin creșterea randamentului energetic cu 3% comparativ cu soluțiile tradiționale.

Prioritizare vaccinare personal expus la riscul de contactare COVID-19

ANISP susține inițiativa AOMR privind includerea pe lista de priorități la vaccinare a personalului expus din industria telecom. În acest sens a fost trimisă guvernului și comitetului național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva SARS-CoV-2 următoarea solicitare:

Stimate Domnule Prim-Ministru,
Stimați Domni,

În ședința de guvern din această săptămână a fost aprobată Hotărârea de Guvern 12/2021, care introduce categorii suplimentare de populație în cea de-a doua etapă a campaniei naționale de vaccinare împotriva SARS-CoV-2.

Astfel, solicitarea noastră recentă de a include și personalul tehnic de intervenție – propriu și subcontractat – în a doua etapă de vaccinare nu a fost încă soluționată.

Dorim pe această cale să reiterăm argumentele pentru care, în opinia noastră, este absolut necesar ca anumite categorii de angajați ai operatorilor de comunicații trebuie să se regăsească în această categorie prioritară. Este vorba de echipele tehnice care asigură instalarea și mentenanța rețelelor de comunicații electronice – de la paliere critice pentru funcționarea rețelelor, până la conexiuni la nivel de gospodărie. Acești oameni vin zilnic în contact cu numeroase persoane prin natura operațiunilor derulate.

Activitatea de comunicații electronice reprezintă un domeniu esențial al vieții moderne, fără de care nu este posibilă desfășurarea în condiții normale a vieții sociale nici în perioada anterioară declarării stărilor de urgență/alertă și cu atât mai mult în această perioadă în care serviciile de comunicații electronice au fost un suport vital pentru desfășurarea activităților economice, sociale, ale instituțiilor și autorităților publice după cum urmează:

Serviciile de telefonie fixă și de telefonie mobilă deservesc atât populația, cât și instituțiile și autoritățile incluse în cea de-a doua etapă de vaccinare. Amintim în continuare principalele domenii și aplicațiile care nu pot funcționa decât în măsura în care serviciile de telefonie ale operatorilor de comunicații electronice sunt funcționale:

  • serviciul de urgență 112, serviciul Ro-alert, gestionate la nivel tehnic de Serviciul de Telecomunicații Speciale sunt bazate pe infrastructura operatorilor de telefonie, fără de care nu pot funcționa,
  • programarea telefonică pentru vaccinare, precum și asigurarea comunicării între persoanele aflate în izolare/carantină și autoritățile sanitare, medici de familie, medici specialiști se realizează prin intermediul serviciilor de telefonie,
  • orice autoritate publică are linii telefonice în vederea asigurării comunicării între cetățeni și fiecare autoritate, comunicarea telefonică sau prin mijloace alternative fiind recomandată de către autorități în această perioadă cât este necesară distanțarea socială/fizică.

Serviciul de acces la internet deservește atât populația, cât și instituțiile și autoritățile incluse în cea de-a doua etapă de vaccinare. Amintim în continuare principalele domenii și aplicațiile care nu pot funcționa decât în măsura în care serviciul de acces la internet al operatorilor de comunicații electronice sunt funcționale:

  • Programarea online în vederea vaccinării
  • Depunerea declarațiilor fiscale de către contribuabili
  • Teleconferințele/videoconferințele oficialilor statului român cu oficialii europeni sau ai altor state
  • Plata taxelor, impozitelor prin intermediul diferitelor aplicații ale băncilor, precum și prin aplicația ghișeul.ro
  • Funcționarea caselor de marcat ale agenților economici
  • Plata la comercianți/agenți economici prin intermediul POS-urilor
  • Eliberarea rețetelor medicale compensate sau gratuite
  • Efectuarea diferitelor comenzi online de către cetățeni
  • Licitațiile publice prin SEAP
  • Școala online
  • Telemunca impusă ca obligație legală pentru angajatori în perioada stării de alertă
  • Multe alte aplicații

Serviciul de retransmisie a programelor de televiziune (televiziune prin cablu sau prin satelit – DTH) reprezintă principala modalitate prin care sunt recepționate de către populație serviciile de programe ale Societății Române de Televiziune, precum și celelalte servicii de programe ale televiziunilor private din Romania incluse în cea de-a doua etapă de vaccinare.

Reiterăm de asemenea și solicitarea de a include în aceeași etapă de vaccinare și personalul comercial de primă linie al operatorilor de comunicații electronice, adică personalul care deservește magazinele în care se efectuează încasări directe de la clienții care nu pot folosi mijloace de plată la distanță.

Vaccinarea celor două categorii de mai sus în această etapă ar oferi nu doar protecția lor proprie, dar ar reduce și riscul potential de a răspândi la rândul lor boala mai departe.

În consecință, vă rugăm să dispuneți efectuarea demersurilor necesare pentru modificarea anexei HG 1031/2020 la Subcapitolul 2, punctul C, alin. 2, subpunctul b, litera iii după cum urmează:

”comunicații, și anume Serviciul de Telecomunicații Speciale, radioul și televiziunea naționale, personalul tehnic de intervenție propriu și subcontractat al operatorilor de comunicații electronice, precum și personalul lor comercial care lucrează în contact direct cu publicul.”

Vă asigurăm în continuare de întreaga noastră colaborare și vă mulțumim anticipat.

Cu deosebită considerație,

Orange Romania SA
Vodafone Romania SA
Telekom Romania Mobile Communications SA
RCS – RDS SA
Asociația Națională a Internet Service Providerilor din România

Consultări legislative privind securitatea rețelelor 5G și privind transpunerea Codului european al comunicațiilor electronice

În perioada august – noiembrie 2020, ANISP a partipat la consultările organizate de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor privind elaborarea unor acte legislative.

Astfel, relativ la proiectul de lege privind securitatea rețelelor 5G, ANISP a subliniat importanța asigurării unui echilibru corect între cerințele de securitate și cele privind libera concurență. De asemenea, Asociația a atras atenția asupra necesității definirii atente a noțiunilor supuse reglementării, pentru a asigura claritatea necesară legii și pentru a evita supra-reglementarea în cazul unor elemente de rețea care nu țin strict de 5G și/sau care nu sunt afectate de amenințările avute în vedere de proiectul de lege (de exemplu: elemente pasive).

În privința proiectului de lege pentru transpunerea în legislația națională a Codului european al comunicațiilor electronice (directiva 2018/1972), ANISP a susținut necesitatea clarificării, modificării sau introducerii unor articole privind:

  • prevederea proiectelor de infrastructură rutieră cu soluții pentru infrastructura de comunicații electronice, încă de la faza de proiectare;
  • facilități privind întocmirea studiilor de coexistență necesare dispunerii elementelor de infrastructură de comunicații pe infrastructuri existente;
  • includerea lucrărilor de instalare, întreținere, reparare, înlocuire, modificare, retehnologizare, mutare sau desființare a cablurilor de fibră optică instalate direct în săpătură, șanțuri, mini- și micro-șanțuri – în categoria lucrărilor care pot fi executate de către furnizorii de rețele de comunicații electronice fără notificare și fără autorizație de construire sau de desființare;
  • alte condiții pentru facilitarea construirii și gestionării rețelelor de comunicații electronice.

Scrisoare deschisă ANISP relativ la proiectul legislativ de modificare a guvernanței ANCOM

SCRISOARE DESCHISĂ
adresată Excelenței sale domnului Klaus Werner Iohannis, Președintele României

Spre știință:

ANCOM – persoanelor interesate

Comisia Europeană, Directoratul General pentru Rețele de Comunicații, Conținut și Tehnologie (DG-CONNECT) – Domnului Roberto Viola, Director-General

Domnule Președinte al României,

ANISP, cea mai veche şi reprezentativă asociație profesională a furnizorilor de rețele şi servicii de comunicații electronice din Romania, a luat act cu profundă consternare despre tentativa aproape reușită de deturnare a actului decizional din cadrul ANCOM – unica autoritate autonomă pentru administrare şi reglementare a piețelor de comunicații electronice şi servicii poștale din țara noastră.

Orchestrată de către un grup de 6 deputați în timpul sesiunii extraordinare parlamentare din luna august a acestui an, profitând de faptul că majoritatea firmelor care activează pe piața de comunicații electronice erau în vacanță, inițiativa legislativă ce urmarea schimbarea modelului de guvernanță al ANCOM a fost aprobată de către Parlamentul României în procedură de urgență (?!), fără desfăşurarea vreunei consultări publice prealabile, așa cum impune Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala în administrația publică.

Proiectul de lege astfel aprobat şi intitulat „propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicații”, în ciuda faptului că a primit „Aviz NEGATIV” din partea Consiliului Economic şi Social (nota bene), a fost totuși trimis spre promulgare de către Senatul României (camera decizională) purtând numărul L562/2020.

Dorim să subliniem de la bun început faptul că, prin modificările pe care le aduce sistemului de conducere şi de luare a deciziei în cadrul ANCOM, proiectul de lege sus-menționat încalcă nu doar principiile şi bunele practici de funcționare ale Uniunii Europene din care şi Romania face parte, dar încalcă chiar şi legislația comunitară din domeniul comunicațiilor electronice.
Principalele modificări aduse modelului de guvernanță al ANCOM, criticate de noi, sunt:

  • cei 4 membri numiți în Comitetul de reglementare pot fi membri ai partidelor politice [interdicția de la art. 112 alin.(5) lit.e) din proiectul de lege se referă doar la președinte şi cei doi vicepreședinți];
  • președintele şi vicepreședinții ANCOM nu mai trebuie să fie specialiști în comunicații electronice, pentru numire fiind suficient doar să aibă „o experiență de cel puțin 5 ani în domeniul comunicațiilor, în domeniul științelor inginerești, în domeniul economic, juridic sau în alte domenii ale științelor sociale” [art. 112 alin.(5) lit.a) din proiectul de lege];
  • toți cei 7 membri numiți în Comitetul de reglementare (deci, inclusiv președintele şi vicepreședinții ANCOM) pot să nu aibă studii superioare de lunga durată, sintagma „o experiență de cel puțin 5 ani în domeniul…” conținută de art. 112 alin.(5) lit.a) din proiectul de lege necerând în mod explicit şi cerința studiilor universitare finalizate cu diploma de licență, ci doar „experiența în domeniu”.

Aceste propuneri legislative de modificare a actualului sistem de organizare şi luare a deciziilor din cadrul ANCOM, contravin însă în mod flagrant prevederilor Directivei 2009/140/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind realizarea unui Cadru General privind Comunicațiile Electronice :

”Independența autorităților naționale de reglementare ar trebui întărită pentru a asigura o aplicare mai eficientă a cadrului de reglementare și pentru a spori autoritatea și gradul de previzibilitate al deciziilor acestora. În acest scop, ar trebui prevăzute dispoziții exprese în dreptul național pentru a se asigura faptul că, în exercitarea atribuțiilor sale, o autoritate națională de reglementare responsabilă pentru reglementarea ex ante a pieței sau pentru soluționarea diferendelor dintre întreprinderi este protejată de intervenții externe sau de presiuni politice de natură să pună în pericol evaluarea independentă a chestiunilor înaintate acesteia. O astfel de influență din exterior face ca un organism național legislativ să fie nepotrivit pentru a acționa în calitate de autoritate națională de reglementare în temeiul cadrului de reglementare. În acest scop, ar trebui să fie stabilite în prealabil normele privind motivele revocării din funcție a conducătorului autorității naționale de reglementare pentru a înlătura orice îndoială rezonabilă legată de neutralitatea respectivei autorități și de inflexibilitatea acesteia faţă de factorii externi. Este important ca autoritățile naționale de reglementare responsabile pentru reglementarea ex ante a pieței să beneficieze de propriul lor buget pentru a putea, în special, să recruteze personal suficient și calificat. Pentru garantarea transparenței, bugetul ar trebui publicat anual.” [Considerentul #13]

”Fără a aduce atingere dispozițiilor prevăzute in alineatele (4) si (5), autoritățile naționale de reglementare responsabile de reglementarea ex ante a pieței sau de soluționarea litigiilor dintre întreprinderi in conformitate cu articolul 20 sau 21 din prezenta directiva acționează independent și nu solicită și nici nu primesc instrucțiuni de la un alt organism în legătură cu îndeplinirea acestor sarcini care le revin în temeiul normelor de drept intern care pun în aplicare normele comunitare.” [Pct. 3, lit.(b) 3a)].

Nu în ultimul rând, propunerile legislative în cauză vor îngreuna mecanismele de luare a deciziilor și vor greva bugetul ANCOM, favorizând însă clasa politică – care va putea desemna noi membri în posturi bine remunerate din banii contribuabililor – lucru evident din viteza cu care proiectul a fost adoptat de Parlament, spre deosebire de proiectele legislative cu adevărat necesare, care trenează ani de zile.

Având în vedere toate cele de mai sus, dar şi criticile formulate faţă de acest proiect de lege de către Consiliul Economic şi Social în Avizul negativ nr.7903 din data de 27.08.2020 (la care achiesăm fără rezerve):

  • propunerea legislativă nu reușește să aducă suficiente argumente în favoarea înființării noului comitet de reglementare, atribuțiile stabilite pentru acesta putând fi îndeplinite de structurile deja existente în cadrul ANCOM. Argumentul conform căruia se aliniază conducerea ANCOM din punct de vedere al numirii și al conducerii la alte organisme, respectiv Agenția de Supraveghere Financiară și Agenția Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, nu este însoțit de o fundamentare obiectivă care să releve necesitatea creării Comitetului de reglementare al ANCOM;
  • expunerea de motive nu oferă o justificare temeinică pentru creșterea numărului de funcții, prin crearea noului comitet;
  • salariile personalului de conducere ar trebui raportate la salariul mediu pe economie, și nu la cel mediu pe instituție, în vederea evitării unor posibile conflicte de interese;
  • eliminarea criteriului referitor la neapartenența la un partid politic pentru membri simpli ai comitetului, numirea și revocarea Comitetului de reglementare de către Parlament, este posibil să ducă la încercări de politizare a comitetului, precum și la o ingerință nedorită a politicului în activitatea comitetului;
  • eliminarea prevederilor referitoare la obligativitatea studiilor superioare, precum și a experienței manageriale pentru conducerea ANCOM, este de natură să prejudicieze calitatea actului de management,


vă solicităm, domnule Președinte al României să nu promulgați proiectul de lege L562/2020 şi să îl retrimiteți la Parlament pentru reexaminare, precum și în general – să utilizați toate pârghiile legale aflate la dispoziția Președintelui României (incluzând controlul constituționalității) pentru a împiedica adoptarea unor asemenea prevederi cu impact negativ asupra ecosistemului de comunicații electronice.

Cu deosebita considerație,

Asociația Națională a Internet Service Providerilor din România