+4021 316 1033
contact[at]anisp[dot]ro

Prioritizare vaccinare personal expus la riscul de contactare COVID-19

ANISP susține inițiativa AOMR privind includerea pe lista de priorități la vaccinare a personalului expus din industria telecom. În acest sens a fost trimisă guvernului și comitetului național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva SARS-CoV-2 următoarea solicitare:

Stimate Domnule Prim-Ministru,
Stimați Domni,

În ședința de guvern din această săptămână a fost aprobată Hotărârea de Guvern 12/2021, care introduce categorii suplimentare de populație în cea de-a doua etapă a campaniei naționale de vaccinare împotriva SARS-CoV-2.

Astfel, solicitarea noastră recentă de a include și personalul tehnic de intervenție – propriu și subcontractat – în a doua etapă de vaccinare nu a fost încă soluționată.

Dorim pe această cale să reiterăm argumentele pentru care, în opinia noastră, este absolut necesar ca anumite categorii de angajați ai operatorilor de comunicații trebuie să se regăsească în această categorie prioritară. Este vorba de echipele tehnice care asigură instalarea și mentenanța rețelelor de comunicații electronice – de la paliere critice pentru funcționarea rețelelor, până la conexiuni la nivel de gospodărie. Acești oameni vin zilnic în contact cu numeroase persoane prin natura operațiunilor derulate.

Activitatea de comunicații electronice reprezintă un domeniu esențial al vieții moderne, fără de care nu este posibilă desfășurarea în condiții normale a vieții sociale nici în perioada anterioară declarării stărilor de urgență/alertă și cu atât mai mult în această perioadă în care serviciile de comunicații electronice au fost un suport vital pentru desfășurarea activităților economice, sociale, ale instituțiilor și autorităților publice după cum urmează:

Serviciile de telefonie fixă și de telefonie mobilă deservesc atât populația, cât și instituțiile și autoritățile incluse în cea de-a doua etapă de vaccinare. Amintim în continuare principalele domenii și aplicațiile care nu pot funcționa decât în măsura în care serviciile de telefonie ale operatorilor de comunicații electronice sunt funcționale:

  • serviciul de urgență 112, serviciul Ro-alert, gestionate la nivel tehnic de Serviciul de Telecomunicații Speciale sunt bazate pe infrastructura operatorilor de telefonie, fără de care nu pot funcționa,
  • programarea telefonică pentru vaccinare, precum și asigurarea comunicării între persoanele aflate în izolare/carantină și autoritățile sanitare, medici de familie, medici specialiști se realizează prin intermediul serviciilor de telefonie,
  • orice autoritate publică are linii telefonice în vederea asigurării comunicării între cetățeni și fiecare autoritate, comunicarea telefonică sau prin mijloace alternative fiind recomandată de către autorități în această perioadă cât este necesară distanțarea socială/fizică.

Serviciul de acces la internet deservește atât populația, cât și instituțiile și autoritățile incluse în cea de-a doua etapă de vaccinare. Amintim în continuare principalele domenii și aplicațiile care nu pot funcționa decât în măsura în care serviciul de acces la internet al operatorilor de comunicații electronice sunt funcționale:

  • Programarea online în vederea vaccinării
  • Depunerea declarațiilor fiscale de către contribuabili
  • Teleconferințele/videoconferințele oficialilor statului român cu oficialii europeni sau ai altor state
  • Plata taxelor, impozitelor prin intermediul diferitelor aplicații ale băncilor, precum și prin aplicația ghișeul.ro
  • Funcționarea caselor de marcat ale agenților economici
  • Plata la comercianți/agenți economici prin intermediul POS-urilor
  • Eliberarea rețetelor medicale compensate sau gratuite
  • Efectuarea diferitelor comenzi online de către cetățeni
  • Licitațiile publice prin SEAP
  • Școala online
  • Telemunca impusă ca obligație legală pentru angajatori în perioada stării de alertă
  • Multe alte aplicații

Serviciul de retransmisie a programelor de televiziune (televiziune prin cablu sau prin satelit – DTH) reprezintă principala modalitate prin care sunt recepționate de către populație serviciile de programe ale Societății Române de Televiziune, precum și celelalte servicii de programe ale televiziunilor private din Romania incluse în cea de-a doua etapă de vaccinare.

Reiterăm de asemenea și solicitarea de a include în aceeași etapă de vaccinare și personalul comercial de primă linie al operatorilor de comunicații electronice, adică personalul care deservește magazinele în care se efectuează încasări directe de la clienții care nu pot folosi mijloace de plată la distanță.

Vaccinarea celor două categorii de mai sus în această etapă ar oferi nu doar protecția lor proprie, dar ar reduce și riscul potential de a răspândi la rândul lor boala mai departe.

În consecință, vă rugăm să dispuneți efectuarea demersurilor necesare pentru modificarea anexei HG 1031/2020 la Subcapitolul 2, punctul C, alin. 2, subpunctul b, litera iii după cum urmează:

”comunicații, și anume Serviciul de Telecomunicații Speciale, radioul și televiziunea naționale, personalul tehnic de intervenție propriu și subcontractat al operatorilor de comunicații electronice, precum și personalul lor comercial care lucrează în contact direct cu publicul.”

Vă asigurăm în continuare de întreaga noastră colaborare și vă mulțumim anticipat.

Cu deosebită considerație,

Orange Romania SA
Vodafone Romania SA
Telekom Romania Mobile Communications SA
RCS – RDS SA
Asociația Națională a Internet Service Providerilor din România

Comments are closed.