Comunicatul Consiliului Concurenței din 2 februarie 2020:
Consiliul Concurenței a sancționat Netcity Telecom SRL (fostă Netcity Telecom SA) cu amendă în valoare de 2.183.552 lei (aproximativ 460.000 euro) pentru abuz de poziție dominantă.
Netcity Telecom SRL este concesionarul rețelei Netcity, având ca responsabilități proiectarea, realizarea, deservirea tehnică și comercială a infrastructurii subterane Netcity a Municipiului București, cu scopul principal de găzduire a rețelelor de comunicații electronice instalate anterior, preponderent, pe stâlpii din capitală. Netcity Telecom SRL deține o poziție de monopol, având, prin contract de concesiune, dreptul exclusiv și nerestricționat de a implementa și administra reţeaua Netcity, pentru o perioadă de 49 de ani. „Netcity” reprezintă suport pentru rețele de comunicații și trebuie să fie pusă la dispoziția tuturor operatorilor de telecom care doresc să ofere servicii în București, în mod egal, transparent și nediscriminatoriu. Autoritatea de concurenţă a constatat că, în perioada 2010-2019, concesionarul rețelei Netcity a abuzat de poziția sa dominantă prin impunerea unor condiţii inechitabile referitoare la:
„Așa cum am spus și cu alte ocazii, noi nu contestăm utilitatea proiectului, care are ca scop atât creșterea calității serviciilor de transmisii de date, cât și îmbunătățirea aspectul vizual al orașului, dar trebuie respectate regulile din domeniul concurenței astfel încât costurile suportate de operatori (și transferate consumatorilor) să nu fie inechitabile. O companie mare, care deţine o poziţie de monopol, trebuie să aibă un comportament echitabil faţă de partenerii săi şi să creeze proceduri clare, transparente şi rezonabile pentru condițiile de acces la reţeaua sa”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Netcity Telecom SRL a recunoscut săvârșirea faptei anticoncurenţiale și a beneficiat de o reducere a amenzii cu 15%.
În cadrul aceleiași investigații, Consiliul Concurenței a constatat că, în perioada 26.11.2013 –26.10.2016, administrația Municipiului București, prin Primarul General și Consiliul General al Municipiului Bucureşti, nu a făcut demersurile necesare în procesul de reglementare a condițiilor de acces la infrastructura Netcity. În acest fel (neacționând), Primăria București a încălcat reglementările în domeniul concurenței (art.8 din Legea Concurenței), favorizând continuarea abuzului de poziție dominantă a Netcity Telecom până în anul 2016, când au intrat în vigoare prevederile referitoare la regimul infrastructurii fizice a reţelelor de comunicaţii electronice, precum şi cele privind stabilirea unor măsuri pentru reducerea costului instalării reţelelor de comunicaţii electronice (Legea nr. 159/2016).
”Având în vedere că la ora actuală, în mai multe oraşe din ţară există proiecte similare pentru dezvoltarea unor rețele de tip <Netcity>, concluziile din acest caz reprezintă o atenționare pentru toți actorii implicați, companii și primării”, a mai adăugat Președintele Consiliului Concurenței. Reamintim că investigaţia privind un posibil abuz de poziție dominantă al Netcity fost declanşată în anul 2016, la plângerea Ines Group SRL, și a fost conexată cu investigația declanșată în luna aprilie a anului 2019, la plângerea Interlan Internet Exchange SRL. În prezent, Netcity Telecom face parte dintr-un grup de cinci companii active în domeniul infrastructurii de energie şi telecomunicaţii. La sfârşitul primului semestru al anului 2019, infrastructura Netcity includea 1.520 de kilometri de reţea subterană de fibră optică, la care sunt racordate 20.300 de clădiri. Din total, 560 de kilometri de reţea au fost construiți de Netcity Telecom de la începutul anului 2018 şi până la finalul lui iunie 2019, infrastructură la care au fost racordate 7.500 de clădiri. În prezent, lucrările continuă, cu precădere, pe străzile secundare.
ANISP amintește și faptul că investigația Consiliului Concurenței a fost cerută de mediul de afaceri încă de la începuturile proiectului Netcity, dar Consiliul nu a efectuat demersurile necesare decât după ce a fost obligat de o instanță de judecată, în urma plângerii Ines Group SRL (membru în Consiliul Director ANISP) în dosarul 4890/2/2015 finalizat cu sentința civila nr 3489/23.12.2015.
Comments are closed.