În temeiul art. 92 și următoarele din OUG nr. 111/2011 și art. 61 lit. f) din OUG nr. 22/2009, ANISP a solicitat ANCOM să identifice piața relevantă a interconectării de tip IP peering, să efectueze o analiză de piață în scopul determinării situației concurențiale și să impună obligații specifice în sarcina furnizorilor de rețele și de servicii de comunicații electronice cu putere semnificativă, pentru a remedia deficiențele existente în ceea ce privește interconectărilor locale (din România).
Interconectările IP locale ale unor operatori cu evidentă putere semnificativă nu au capacitate suficientă pentru a asigura servicii de calitate inter-rețele cu alți operatori din țară, ceea ce produce efecte profund negative, în special în timpul prezentei crize generate de pandemia COVID-19 – când o serie de servicii și aplicații de lucru la distanță / teleconferințe / asistență la distanță peste Internet – au funcționat defectuos din această cauză.
Dacă în anul 2009 Comisia Europeană a respins o astfel de reglementare inițiată de autoritatea competentă din Polonia, în baza unor considerente precum echivalența serviciilor de IP peering cu cele de IP tranzit – constatare adevărată, într-o anumită măsură, pentru vechile aplicații bazate pe Internet, cum ar fi FTP și/sau browsing HTTP – în anul 2020 natura aplicațiilor bazate pe Internet s-a schimbat iar mici variații în calitatea serviciului (QoS) și în latența rețelei pot duce la funcționarea defectuoasă a acestor aplicații (teleconferințe, lucru la distanță, aplicații care solicită reacții în timp real). Acesta este, de altfel, și unul dintre motivele care au făcut necesară tehnologia 5G – întrucât tehnologia 4G avea o latență considerată prea mare pentru necesitățile prezentului și respectiv – viitorului.
Comments are closed.